NewsWorksSoftwareTextBioContact
background image

Soundtrack

October 8, 2004

The installation Soundtrack opened yesterday at Norsk Form Kongens gate 4 Oslo as part of the contemporary music festival Ultima.

Soundtrack is a sound installation by me and Asbjørn Flø based on a concept by Asbjørn. The installation will be open October 7 – 17.

Below is the press release in Norwegian:

Lydspor / Soundtracks

Det blir sagt at ensomheten er størst i storbyen. Om “helvete er de andre”
forvandles storbyen til det beste tilfluktssted. Dyresporene eller sporet
etter gjesten i snø eller søle vitner om hvem som har vært der utenfor et
hjem på landet. I storbyen viskes sporene ut hurtig – og identiteten til den
som satte sitt avtrykk skjules effektivt. De umiddelbare sporene som
mennesker legger fra seg avfall tags enkle gester og høflighetsfraser
blod og svette oppfattes på den ene side som blott irrelevante for
betrakteren – på den annen side som irrelevante og dessuten avskyelige og
uønskede. En trafikkulykke står ikke for noe sørgelig men for noe grisete.
En voldsepisode utløser ikke alarm for bistand men trussel. Man vender
ansiktet bort for å slippe å involvere seg. Lydspor – skrik verbale
trusler hvinende dekk under bremsing sirener – kan man ikke uten videre
snu seg bort fra. Så lenge man holder for ørene er man fremdeles bundet av
situasjonen idet man utelukker også hverdagens lydspor i storbyen. De må
være tilstede – stemmer populærmusikk og trafikk – “som mumlingen under en
gravferd.” Det er hverdagens lydspor som tematiseres i installasjonen. Men
også fenomener som ikke tilhører lydriket er fortolket og overført til en
representasjon i lyd. Verket tar utgangspunkt i føttene. De står for
vandringene som har bragt mennesket rundt hele jorden og tillatt oss å sette
spor på overflaten. De står også for den organiske kroppen med lydspor i
form av skritt mot asfalt og betong – kontrastert til bilhjulenes friksjon
mot veien.

Lydspor / Soundtracks er en interaktiv lydinstallasjon som utforsker
teknologiske feil som materiale. Det auditive universet består av digitale
hakk maskiner som krasjer og ødelagte billig-høytalere som pines til
bristepunktet. Disse avspilles på et 40 kanals høytalergulv i stål. Et
spesialskrevet dataprogram styrer dette og komponerer musikken i sanntid.

Musikk programmering og teknisk konstruksjon:
Trond Lossius og Asbjørn Blokkum Flø

Grunnkkonsept:
Asbjørn Blokkum Flø

Sted: Norsk Form Kongens Gate 4 (kjelleren) Oslo
7.000

Sponsor: Burmeister AS
Produsert av NOTAM

Takk til: BEK (Bergen senter for elektronisk kunst) Kunsthøgskolen i
Bergen Kunsthochschule für Medien -Køln NOTAM Ultimafestivalen Norges
Musikkhøgskole Henrik Sundt Stå le Stenslie Astrid Midtbøe Odd Magnus
Nilsen Andreas Mork Cato Langnes