May 1, 2007
I accidentally discovered a Max external that I have wanted for a long time: au~ by Michael Norris enable MaxMSP to host Audio Unit plug-ins. Particularly handy as I had just upgraded Altiverb in the hope and belief that it would be Intel-compatible. It turned out that the vst plug-in is not while the Audio Unit plug-in is.
The Altiverb upgrade is a strange one BTW. With version 4 I was able to work on surround sound in version 6 it is mono and stereo only unless I shell out another 400 US$ for the XL version. Could we please have the utterly useless GoogleEarth button replaced by surround sound support?
On a more exciting level this makes it possible to have SuperCollider running inside Max. Oh joyful world of nested programs!
May 1, 2007
And while I am in geek mode. This is a very good reason for embedding Csound in Max (or learn Csound for that sake):
Øyvind Brandsegg has committed a new opcode named “Partikkel” to the Csound CVS. Partikkel was implemented by Torgeir Strand Henriksen and Thom Johansen at NTNU according to design specifications by Øyvind. Øyvind is currently a research fellow in Trondheim focusing on the use of live electronic processing and compositional strategies in improvisation. The design of Partikkel is inspired by Curtis Roads book Microsound and it is my impression that more or less everyidea proposed in the book is implemented as part of this opcode. Below is a list of feature highlights:
- per grain control over many parameters (transpose sweep amp output routing)
- 8 separate outputs
- mixing of 4 source waveforms for grains
- fm inside grains
- trainlet synthesis
- sync input and output for synchronizing the grainmaker clock to
other timing processes
Since this is a pretty complex opcode he has made two GUI applications
for partikkel to get us all started.
Fabulous work Øyvind!
May 6, 2007
I have spent a few hours today trying to get Windows to run inside Mac OSX using VirtualBox (beta for Mac). VirtualBox seems to behave well and WinXP itself installed as did most other programs but Max caused Windows to feel blue probably due to copy protection issues and Jitter won’t install successfully.
One of the motives for installing Windows is to be able to do Jamoma development and testing for both platforms. If it won’t work running in a virtual environment I have to go back to the big and nasty masterplan of making a
May 6, 2007
The KHIB web pages have a brief interview of Ellen Røed. She offers some interesting thoughts and observations (in Norwegian).
May 15, 2007
Å rets musikkteknologidager arrangeres hos Norges Musikkhøgskole den 10.000 og 11.000 oktober under Ultimafestivalen.
Tema: Musikkteknologifagenes fremtid innenfor høyere utdanning – utviklingstrekk og visjoner.
Begrepet musikkteknologi refererer til alle typer teknologi som brukes til arbeid med musikk og omfatter dermed mekanisk teknologi som tradisjonelle instrumenter analog elektronisk teknologi og moderne digital teknologi – både maskin- og programvare. Teknologi er viktig i musikklivets mange arbeidsfelt som for eksempel inn- og avspilling mediefesting og lagring komposisjon fremføring og endelig elektronisk distribusjon og formidling.
Bak utviklingen i alle disse feltene ligger omfattende forskning og utvikling som også har forgreninger i Norge. I høyere utdanning øker oppmerksomheten på musikkteknologi år for år og stadig flere bygger opp tekniske ressurser og tilhørende undervisning. Enhver oppbygging av tekniske ressurser kompetanse og undervisning sier noe om hva man tror fremtidige brukere vil ha behov for å kunne beherske og hvordan man mener det er fornuftigst å forstå disse behovene i forhold til fagfeltets historikk utvikling og identitet.
Temaer til diskusjon:
- Sentrale utviklingsretninger i musikkteknologien de neste 5 årene.
– Forskningen – viktige retninger og hvilke resultater er nyttige i undervisningen.
– Kommersielt tilgjengelige teknologier – utviklingen innefor programvare/maskinvare.
– Hvordan bør musikkteknologifagene se ut ved våre institusjoner om 5 år?
– Hvilke konkrete handlingsplaner for musikkteknologifagene har våre institusjoner og hvilke planer finnes for integrering av musikkteknologi i tilliggende fagkretser.
– Hvilke behov for nye utdanningstilbud?
Vi ønsker oss innlegg som presenterer fremtidsplaner for utviklingen i landets utdanningsinstitusjoner med synspunkter på blant annet problemstillingene som er nevnt ovenfor. Relativt korte – 20 minutter inkl. tid til spørsmål.
I nær forbindelse med musikkteknologidagene planlegger NOTAM et verksted med Kim Cascone som er mest kjent for sitt arbeid med mikrolyd. NOTAM har også invitert ham til å sette sammen en konsert (13. oktober) med egne og andres verk og til å holde et innlegg under musikkteknologidagene. Cascone er en ukonvensjonell komponist og utøver og vil vise oss en innfallsvinkel som er lite kjent.
Program på melding detaljert informasjon om innsending av bidrag mm.:
http:://www.notam02.no/mustek2007
Seminarets adresse:
Norges Musikkhøgskole
Slemdalsveien 11
302